středa 19. července 2017

Něco málo o naší (nejen květinové) zahradě

Naše zahrada je poměrně velká, asi 1500 metrů čtverečních. Je rozdělena na 4 části: dvorek přímo u domu, sad s ovocnými stromy, louku a záhon. O ten trochu bojujeme s manželem. On by tam pěstoval jen to, co je k jídlu, mě naopak zelenina moc nebaví. Kdyby bylo po mém, měla bych asi samé květiny.


Přesto každoročně pěstujeme česnek, brambory, cukíny, dýně, bylinky i rajčata. Ta nejsou na záhonu, ale v kbelících na jižní straně domu a aspoň částečně pod střechou. Jak je pěstuji jsem psala zde http://nejentulipany.blogspot.cz/2017/05/proc-jak-pestovat-rajcata-v-kbelicich.html Každý rok totiž chytla plíseň od brambor dříve, než aspoň nějaké rajče stačilo dozrát.


Máme také velký kompost, který sice není moc fotogenický, ale je praktický a zajišťuje nám přírodní hnojivo pro naši zahradu. Je trochu blízko dvorku. Což je to praktické v zimě, když tam nosím odpad z kuchyně, ale nehezké v létě, kdy sedíme na dvorku. Loni jsme tedy vybudovali aspoň bránu do zahrady, aby částečně kompost zakryla.


Nikdy jsme nepoužívali moc chemie, ale v posledních letech hospodaříme úplně ekologicky. I ti největší škůdci -slimáci- nás po tom horkém létu 2015 skoro opustili a nikdo jich nelitoval. Předtím jsem je poctivě sbírala skoro každý večer, ale bohužel se jejich reprodukční schopnost byla neuvěřitelná. A chutnalo jim u nás skoro všechno. Proto doufám, že už se nikdy v takovém počtu nevrátí.


Naopak jsem ráda, když se u nás ostatním zvířatům líbí. Máme skoro vlastní kosy, sýkorky i ježky. Společně s kosy obíráme borůvky, takže jsem loni ještě dalších pět keřů přidala, ať máme všichni dost. O tom jsem už také psala tady http://nejentulipany.blogspot.cz/2017/05/kdo-bydli-na-nasi-zahrade.html


Ráda zkouším nové květiny, ale pěstuji jen rostliny, kterým vyhovují naše klimatické podmínky a nejsou často napadány chorobami.  Mám ráda rostliny soběstačné, o které se nemusím neustále zajímat.


Líbí se mi anglické venkovské zahrady s krásnými volnými záhony. Ale skutečnost je taková, že máme záhony velké a pravoúhlé. Manžel, který seká trávu, totiž vše, co není v záhonu, poseká. Částečně to chápu, tráva na louce i v sadu se seká jen několikrát do roka a nějaká kytka sem nebo tam není vidět. Ale vždycky jsem z toho smutná, takže se už snažím pravoúhlé rámce nepřekračovat.


Zahradu znám od dětství, kdy na ní hospodařila moje prateta a babička. Z té doby si pamatuji hlavně lán brambor a lán jahod. A taky další zeleninu. Květin tady moc nebylo. Přece jen u generace, která zažila dvě války, se myslelo spíš na obživu. Zato samozřejmostí byly slepice a husy nebo kachny.



10 komentářů:

  1. Míšo, máš perfektně velkou zahradu, to je můj sen, mít velký prostor, ve kterém lze vytvořit různá zajímavá zákoutí, mít zde i dostatečně velkou zeleninovou zahrádku a prostor pro sad ovocných stromů. Tvoji zahradu mohu skutečně jen závidět. Jsem ráda, že píšeš o své zahradě. Je vidět, že ji miluješ.

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Diano, opravdu jsem za tu zahradu strašně ráda. Zároveň ten prostor a možnosti svádí k velkým plánům...až mi jde z toho někdy hlava kolem.
    Zdraví Míša

    OdpovědětVymazat
  3. Odpovědi
    1. Na druhou stranu pořád je dost práce. Málokdy je vše hotovo.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  4. Krásná zahrada! A vidím, že problém s posekanými kytičkami, které jsou mimo určenou plochu, jsou všude v okolí snad u každého, koho znám :-) Já se od začátku rozhodla kosit si zahradu (máme ji malou, většina ploch trvalky), respektive travnaté plochy na ní sama a tím si ten problém vyřešila (když si něco poseču sama, tak jsem to vážně zasadila na blbém místě :-D )
    Louku máte parádně velkou, je krásné dívat se na tak prostornou zahradu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jitko, taky tím někdy vyhrožuji, ale to už bych fakt nezvládla. Manželova mantra je, že si k tomu mám dát tyčky. Někdy ani tyčky nepomůžou. Navíc já nechci zahradu plnou tyček. Stejně je k novým keřům poctivě dávám.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  5. Míšo, zahrada je velká a je na ní určitě spoustu práce, ale je krásně udržovaná. Máš moc hezkých květin, co jsem viděla v minulém příspěvku. Ať ti dlouho dělají kytky radost!
    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ivano, děkuji. Snažíme se. Ale my vždy vidíme spíš to, co je ještě třeba udělat. Například ořezat stromy.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  6. Míšo, na takové zahradě se mohou dít věci! :-) Fandím a držím palce - sekání bych převzala do vlastních rukou a z pravých úhlů pak vytvořila vysněné vlny a spolu s nimi hromadu krásných zákoutí :-)) Přeji hodně radosti ze zahrádky! A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Aničko, plánů mám plnou hlavu. Prozatím mám slíben vlastní záhon jenom pro kytky a drobnou zeleninu. To už je výhra! A dál se uvidí. Věřím, že i na vlny jednou dojde.
      Děkuji za návštěvu. Míša

      Vymazat