úterý 25. července 2017

Hledíky - moje nehynoucí láska

Hledíky mám moc ráda. Tento obdiv začal už v dětství, kdy jsem je pravděpodobně poprvé viděla na zahrádce mé druhé městské babičky. Zdály se mi moc zajímavé, jak tvarem tak i tím, že kvetou vícebarevně. Ostatně už jsem vícekrát četla, že je děti milují, protože to vypadá, jako by se usmívaly.


Ale můj obdiv k nim se léty nijak nezmenšil. Naopak bych řekla, že moje láska k nim je stále intenzivnější.

Až jsem začala sledovat stránku americké květinové farmářky Erin Benzakein. A viděla jsem její hledíky k řezu. Tady pro mě získaly další neskutečný rozměr. Ostatně posoudit můžete sami.www.floretflowers.com/2013/07/butterfly-snapdragons-abound/ A pokud jste její stránky ještě nenavštívili, hledíky rozhodně nekončete.


A tak se taky snažím. Vypěstovat hledíky není úplně jednoduché. Rozhodně se musí předpěstovat. A to nejlépe už na konci února nebo v březnu. Problém je, co s nimi až do května, kdy je možné je zasadit na zahradu. Tady by se hodil skleník, který nemám. V teple se totiž sazeničky dost vytáhnou. Zvlášť ty vysoké k řezu, které se snažím vypěstovat.



Navíc je škoda, že hledíky jsou v našich končinách letničky. V mírné zimě některé i dokáží přezimovat, ale rozhodně to není pravidlem. Přitom druhý rok a další roky jsou hledíky úžasné. Krásně se rozrostou a brzy kvetou.



Už jsem je i uklidila na zimu domů jako muškáty, ale většinou se jim v teple také moc nedařilo. Zimu sice přežily, ale byly napadeny nějakými škůdci a druhý rok moc parády neudělaly.


Ale nějaké úspěchy mám. Podařil se mi zázrak. Jeden hledík se zasadil rovnou k našim dveřím na zahradu a pobyl u nás několik let. V zimě ho asi hřál dům a teplo z našich nepříliš těsnících dveří. Každým rokem byl krásnější a krásnější. Až jsme skoro kolem něj ani projít nemohli. Bohužel letošní zimu už nepřežil. Ostatně hledíky jsou i v teplých krajích pouze krátkověké trvalky.


Později jsem kousek od něj vysadila kamaráda, ale ten vydržel jen dva roky. Navíc tyhle bezpyskaté nízké hledíky se mi tolik nelíbí.


8 komentářů:

  1. Nádherné jsou hledíky. Máš jich Míšo mnoho druhů, jedna barva krásnější než druhá. Díky hledíkům je na záhonech pěkně veselo, jsou to takový letní skřítečkové.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diano, děkuji. Právě díky těm barvám a taky protože se musí každý rok vypěstovat znovu se mi hledíky nikdy neomrzí. Je to vlastně takové každoroční malé dobrodružství, jaké budou.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  2. Krásně píšeš o květinách. Hledíky už jen tím názvem jsou mi sympatické. Zkusím je příští rok vypěstovat.
    Děkuji, Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zuzko, děkuji. Určitě je zkus. Nic na tom není, jen to předpěstování je trochu náročnější. Pak už rostou dobře. Zpočátku jsem si taky kupovala sazeničky na trhu.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  3. Nice childhood memories and pretty flowers! And they look very healthy.
    Thank you Michaela for visiting my blog and leaving a kind comment!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dear Tatyana, they really remind me my grandmother´s garden and I am so glad I have them on my garden now.
      Your garden is so beautiful and I love visiting your blog!
      Michaela

      Vymazat
  4. Milá Míšo,nakukuji a žasnu. Jedním slovem nádhera 🌼.
    A musím se usmívat v týdnu jsem si totiž koupila svůj první hledík- je nádherně bílý a já mám z něho velikou radost.Na příští rok si je také zkusím sama předpěstovat... uvidíme, uvidíme.
    Krásné dny přeji.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zdeňko, děkuji za pochvalu. U jednoho určitě nezůstane. Hledíky jsou krásné a návykové.
      Zdraví Míša

      Vymazat