pondělí 13. listopadu 2017

Střípky z listopadové zahrady

Letošní podzim opět nezklamal. Poslední říjnový den byl větší mráz, který spálil choulostivé letničky a jiřiny. Kupodivu nijak neohrozil hledíky, které ještě trochu kvetou. Stejně tak voskovka zůstala mrazem nedotčená.


Vesele kvetou poslední mečíky, které jsem letos sázela docela pozdě. Část hlíz z první várky jsme naopak o víkendu sklidili. Ani měsíčky ještě škody neutrpěly.



Mráz trochu pocuchal květy chryzantémám, zvlášť těm, které nejsou přímo u domu. Tyto bílé teprve začínají kvést. Loni jsem je koupila v květináči a po přezimování v domě na jaře zasadila. Teď je z nich statná rostlina a jejich květy se mi moc líbí. Přemýšlím, jestli je znovu vyryji a uklidím nebo risknu přezimování. Rozhodne, kolik času budu ještě na práci na zahradě mít.



Obdivuji hortenzii latnatou Lime Light, která už kvete nepřetržitě od srpna a stále rozkvétají nové květy. Takže na jedné rostlině jsou současně květy skoro odkvetlé i ty, které právě začínají kvést. Nádhera!



Krásně se vybarvil buk. Je to obyčejný buk z lesa a už to měl nahnuté, protože je už pěkně velký a roste na ne zcela vhodném místě. Ale teď ho chodíme všichni obdivovat a rozhodli jsme se, že si ho ještě určitě pár let necháme.



Poslední dva víkendy se povedlo počasí a umožnilo mi sázet tulipány. Ráda jsem toho využila a konečně to vypadá, že vše bude v zemi před pořádnou zimou. Teď mi chybí zasadit poslední třetinu všech cibulí a doufám, že to příští týden dokončím.



Svoji hvězdnou chvíli prožívá mahonie. Kdysi byla na každé zahrádce. Je to úplně bezúdržbový keř, který byste někde v koutě zahrady měli určitě mít. Poslouží výborně do kytice na dušičky stejně jako do adventního věnce nebo do vánoční vazby, kde nahradí mnohem choulostivější cesmínu.



A nakonec pravděpodobně poslední letošní kytice ze zahrady.


5 komentářů:

  1. Míšo, opravdu už je to asi skoro poslední květinové sbohem. Na mé zahradě to vypadá obdobně. Ale nevadí...jistě už máš plány na příští rok, nová osazení či barevné kombinace květin! Docela jsme si to letos sdílené blogové zahradničení užily, a tak se těším na Tvůj advent a nové zahradní projekty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Diano, jsem moc ráda za každou spřízněnou zahradnickou duši, se kterou se tady virtuálně potkávám a nechá mě nahlédnout do své zahrady. I moje zahradničení se tím nesmírně obohatilo. Práce na zahradě pro mě ještě neskončila, ale je pravda, že už také přemýšlím co dál.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  2. Miška,možno mi budeš vedieť poradiť. Manžel mi z nedávnej služobnej cesty v Holandsku priniesol pravé holandské tulipány. Na príbalovom letáku je napísané, že pred sadením sa majú dať na 6 týždňov do chladničky. Tak som ich dala, ale vôbec netuším aký to má význam pre ich sadenie. Vopred vďaka za radu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Moniko, všechny tulipány, které se prodávají v obchodech jsou holandské. Ano, tento návod se dá aplikovat třeba na Kanárských ostrovech nebo kdekoli, kde nemají naše normální zimy. U nás úplně stačí je na podzim zasadit a zima vykoná to samé, co v teplých krajinách musí zařídit lednička. Znamená to jen, že musí projít alespoň na 6 týdnů obdobím chladu.
      Zdraví Míša

      Vymazat
    2. Miška, ďakujem za odpoveď. Takže cez víkend ich vyberám z chladničky a idem posadiť :-).

      Vymazat