úterý 17. října 2017

Voskovka větší - neobvyklá letnička

Voskovka větší (Cerinthe major) je zvláštní letnička. Nejenže kvete fialově, ale má rovněž modré listeny a dokonce namodralé listy.



Květy jsou ve tvaru malých zvonečků, hodně mi připomínají květy kostivalu. Listy jsou naopak podobné listům eukalyptu, který bývá součástí kytic. Pěstuje se ze semen, které mají hodně tvrdý obal, takže se doporučuje je na jednu noc namočit do vlažné vody. Poprvé jsem to neudělala a nevzešla ani jedna.



Na druhý pokus jsem je namočila, abych zjistila, že jen 2 z 8 semen klesla ke dnu. Ta, která zůstanou na hladině, ani sít nemusíte, nic z nich nevykřešete. Nakonec mi tedy zbyla z celého sáčku 2 použitelná semena. Naštěstí ta už vzešla a rostlinkám se po všech peripetiích  dařilo dobře. Po zmrzlých jsem je klasicky zasadila do zahrady.




Obě se krásně rozrůstaly a poměrně brzy začaly kvést, jen do modra se moc nebarvily. Nevím už přesně, kdy se to zlomilo, ale už vypadají, jak mají.



Podle britské zahradnické guru Sarah Raven, když voskovku jednou na zahradu zasadíte, máte ji tam napořád. Já mám voskovku první rok a proto netuším, co udělá se semínky naše zima. Pro jistotu jich pár nasbírám a klasicky příští rok předpěstuji. A pokud mi vzejdou další voskovky na zahradě, zlobit se taky nebudu. A jak tak koukám, ze dvou rostlinek budu mít semínek na rozdávání.



Voskovka se dobře hodí jako výplň do kytic, kde vydrží přes týden.


3 komentáře:

  1. Teda tak tuhle kytičku vůbec neznám, ale líbí se mi :-)) Pokusím, se ji někde sehnat, díky za tip :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zdenko, děkuji za návštěvu. Voskovka je opravdu zajímavá kytka. Já jsem semínka koupila v OBI. Nebo mi napište adresu na nejentulipany@gmail.com a já Vám jich pár pošlu.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  2. Já jsem si ji koupila před lety v nějaké směsi trvalek a zůstala mi z nich právě jen voskovka, spolehlivě se vysemení a každý rok vyrostou nové rostlinky. Je to zajímavá kytička🍀

    OdpovědětVymazat