úterý 3. října 2017

Jiřinková slavnost

Jiřiny mi letos udělaly velkou radost. Některé z nich zdobí naši zahradu od začátku června a postupně se k nim přidávaly další a další.

Break Out

Po letošní zkušenosti je rozhodně zasadím příští rok na konci března nebo na začátku dubna do kbelíků, tak jak jsem to zkusila s některými letos. Toto předpěstování dalo jiřinám dvouměsíční  náskok v kvetení před těmi, které jsem rovnou zasadila na konci května.

Creme de Cassis

Další výhodou bylo, že při zasazení vzrostlých sazenic se nemusíte tolik bát, že je komplet sežerou slimáci. A navíc jsem k pozdějšímu přesazení do záhonu mohla využít volný záhon po sklizených tulipánech.

Vassio Meggos

Jiřiny jsou nesmírně variabilní květiny, co se květů týče. Dokonce máme jiřiny jednoleté, které se pěstují ze semínek a víceleté, které mají hlízy.



Nejkrásnější jsou pro mě leknínové jiřiny. Už podle názvu je jasné, že připomínají květy leknínu. Taková je i Silver Years, lehoučce narůžovělá, krásná barva. Jsou tak akorát do vázy.

Silver Years

Podobné jsou dekorační jiřiny s trochu většími a také hodně plnými květy. Ať je to Creme De Cassis s listy zespodu tmavšími než shora nebo Gerie Hoek-zvláštně neónově růžová nebo krásná růžová, které jméno neznám.

Gerie Hoek


Pak mám obří dekorační jiřiny. Čekala jsem, že budou nepřehlédnutelné, vysoké s obrovskými květy, ale třeba taková Emory Paul překvapila i mě. Její květ je ještě větší, než dvě spojené dlaně. Za zmínku stojí i zvláštní barva jiřiny Café au Lait. Break Out je zase zajímavě lososová. Bála jsem se, že se budou při špatném počasí lámat, ale nebyl s nimi žádný problém.


Emory Paul


Cafe au Lait

Okružovitou jiřinu Mary Evelyn jsem si koupila spíš jako doplněk těch velkokvětých. Ohromně se rozrostla a je doslova obsypána dvojbarevnými květy.

Mary Evelyn

Mám také kaktusovitou jiřinu Kiev a Star´s Favourite, které si jsou trochu podobné.

Star´s Favourite
Bohužel krásu jiřin zničí první větší mráz. Pak se hlízy vyryjí, nechají oschnout, stonky se zkrátí asi na 10 centimetrů a uloží do chladné, ale bezmrazé místnosti (ideálně 5-8 stupňů Celsia). V případě, že je místnost suchá, je dobré je uložit do bedýnek s rašelinou nebo pískem.


Kiev
Tak by měly přečkat zimní období. Na jaře je možné hlízy rozdělit, ale tak, aby každá část měla kořenový krček. Rozdělené hlízy lépe rostou a bohatěji kvetou.

Apricot Desire

4 komentáře:

  1. Jsou překrásné. Můj tatínek je pěstuje roky a každý rok je má krásnější. Těším se až uděláme na zahradě záhony, že si je taky zasadím.
    Krásné dny!
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Zuzko, děkuji. Kdysi byly jiřiny běžnou součástí zahrádek. Dnes už jsou vidět jen málo a to je škoda.
    Zdraví Míša

    OdpovědětVymazat
  3. No to je nádhera, tak to padám a znovu se jdu podívat na fotky. Jedna jiřinka je krásnější než druhá!!!

    OdpovědětVymazat