pátek 19. ledna 2018

Když kvetou bramboříky

V zimě toho venku moc nekvete. Ale to neznamená, že se barevných květů musíme vzdát úplně. Venkovní květiny hravě zastoupí květiny pokojové. Jedny z nejochotněji kvetoucích květin, které kvetou během zimy jsou bramboříky.


Bramboříky nejsou typicky pokojové květiny. Mají rády teploty kolem 12-15 stupňů, ale z mé zkušenosti si poradí i s teplotami nižšími. Ve vyhřátých pokojích je jim ale moc teplo. Naštěstí moje bramboříky mají ideální podmínky v nevytápěné verandě, kde je teplota přibližně od 8-15 stupňů, podle toho jak zima je venku.




Za této nízké teploty také poměrně šetřím zálivkou. Zalévám maximálně 1-2x týdně opravdu na dno misky. Za tyto ideální podmínky se mi bramboříky odměňují nepřetržitým kvetením až do jara.



A co s nimi udělat v létě? Dávám je ven do stínu, zalévám, když si vzpomenu (nebo taky nezalévám). Jednu hlízu mi kočky v létě vyhrabaly z květináče, ležela celé léto jen tak. Na konci léta jsem ji opět zasadila a už bude zase kvést. Jen pozor na přelití deštěm, v létě mají bramboříky klidové stádium, to by je mohlo zahubit.



Jinak jsou dlouhověké, každý rok se hlíza zvětšuje a počet květů roste. A to je vůbec nehnojím. Jen je na jaře nebo na podzim přesadím do nové zeminy. 


Nejkrásnější jsou, když kvetou. Miluji jejich zvláštní tvar květů. Ale obdivuhodné jsou i jejich listy s různou kresbou a zřasením.


8 komentářů:

  1. Bramboříky nepěstuji, ale jsem jejich velký obdivovatel. Máš je moc krásné!

    OdpovědětVymazat
  2. Mám je celou zimu venku na zaskleném balkoně, teplota se zde pohybuje zhruba kolem pěti stupňů a kvetou tedy skutečně nádherně, bohatě a stále nasazují.
    Děkuji moc za přínosné rady, dám je na jaře ven.
    Květům zdar a přeji krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Simono, děkuji za návštěvu a komentář. Věřím, že bramboříkům se v tom chladnu líbí. Určitě je to lepší než v pokojích. Ať Vám dělají jen radost.
      Krásný víkend přeje Míša

      Vymazat
  3. Tak už teraz viem prečo mi vždy tieto kvietky vyhynú. V obývačke asi nie je pre nich vhodné miesto. A tiež som netušila že v Čechách cyklámeny nazývate bramboríky...ukrutne sa mi to páči :-). Ten ružový bramborík s kudrnatými kvietkami je veľmi zaujímavý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moniko, taky bych si dokázala představit brambořík v obýváku na stole, ale bohužel teplé pokoje jim nesvědčí. A snad kvůli té hlíze připomínající brambor se u nás jmenují bramboříky. To vy jste zůstali světoví. Růžový je můj miláček, mám ho už nejmíň 5 let.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  4. Miško, tak krásný a "relaxační" blog. Já ty kytičky miluju (mám i zemědělku) a vždycky budu litovat, že nemám svou zahradu, kde si odpočinu... Kdybys chtěla, budu ráda když koukneš ke mě (popřípadě sledovala)
    Janina_co_tvoří_skvosty

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Janino,
      děkuji za návštěvu a komentář. Vítám všechny milovníky květin. Nebuď smutná, třeba i ta zahrada jednou bude. Já už se taky nemůžu dočkat, až vše znovu začne zase kvést.
      Zdraví Míša

      Vymazat