středa 13. září 2017

Podzimní nálada

Astronomicky máme stále léto, ale moc letně už to venku nevypadá. Většina letních květin se ještě snaží z posledních sil vydat ze sebe to nejlepší, přesto mě chytla podzimní nálada.



Stále krásně kvetoucí truhlíky na podzim neměním. Většinou je vyměním až před zimou, kdy do nich napíchám různé větvičky. Rozhodla jsem se tedy dodat svému okolí trochu podzimních květů spíš do nádob. Nastává období chryzantém, macešek, vřesů nebo libavek.



Chryzantémy v květináčích mám moc ráda. Vytváří zářící kvetoucí záplavu do prvního většího mrazu a pokud jsou v blízkosti budovy, tak mnohdy i po něm. Často se mě lidé ptají, jestli se dají uchovat přes zimu. Dají, ale ne venku. Ani vysazené v záhonu. Když mám nějaký zvlášť krásný exemplář, sklidím ho jako přenosné květiny do chladné místnosti na světlo (doporučuje se 2-10 stupňů Celsia). Sem tam se musí zalít, aby neuschly.


Na jaře většinou znovu vyraší a lze je vysadit do zahrady. Kvetou pak nejmíň příští rok. Ale že by z nich byly opět takové koule plné květů, to rozhodně nečekejte. Tyhle koule se pěstují už od jara a často jsou ošetřované retardéry růstu, aby zůstaly nízké a kompaktní. Vy je můžete párkrát zaštípnout, aby zůstaly nižší a více se rozvětvily. Já to nedělám a mám je spíš do vázy.



Vřesy také nesmí v podzimní výzdobě chybět. Kvetou v jemných barvách od bílé přes růžovou až po fialovou. Ale rozhodně nemají barvu žlutou, zelenou nebo modrou, jak se nám snaží namluvit někteří prodejci. Tyhle nabarvené vřesy navíc nic nevydrží, takže s nimi moc parády neuděláte.


Macešky mám moc ráda. Někdo je má asi spojené se hřbitovem, my jsme je také každý podzim sázeli na hrob. Od té doby se jejich nabídka hodně rozšířila. Kromě klasických velkokvětých s okem i bez něj ve všech možných barvách si dnes můžete pořídit nádherné malokvěté kultivary, které ve stínu a chladnu dokáží kvést i v létě.


Zatím jsem vytvořila jen jednu podzimně laděnou nádobu, která je určená na hřbitov, ale v plánu mám osázet několik dalších k ozdobě našeho domu.


A jaké podzimní květiny nesmí chybět na vaší zahradě?

6 komentářů:

  1. Míšo, tak vlastně mám v podzimních truhlících stejné květiny jako ty. Vděčné jsou chryzantémy, které se mi také opakovaně podařilo vysadit na nové stanoviště a pěstovat je potom na záhonu. Nikdy již jsem neměla však ten krásný kulatý zakoupený tvar, i když jsem se je pokoušela střihem na jaře a před létem tvarovat do kulata. Macešky mám částečně své vlastní, vlastně vysemeněné, kdy malé sazeničky opatrně přesázím i do truhlíků a nádob. V posledních letech jsem si velmi oblíbila drobnokvěté macešky. Zdá se mi, že opravdu vydrží kvést skoro celý rok, pokud se na nich nacházejí uschlé větévky, tak je prostě odstřihnu. Dobře se vysemeňují. Snad se počasí ještě trochu umoudří a slunce ještě zasvítí a přijde krásné, barevné babí léto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diano, to je taková klasika, bez které by byl podzim smutný. A krásně kvetoucí chryzantémy umí rozsvítit i podzimní plískanice. Ale já jsem taky radši pro to slunce.
      Míša

      Vymazat
  2. Veru jeseň sa pomaly ale neodvratne blíži a nastáva čas na výmenu kvietkov v truhlíkoch. Chryzantémy mám veľmi rada pre ich nádhernú farebnosť , kombinujem s vresom a brečtanom.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Moniko, břečťan mám taky moc ráda. Používám ho přes léto do truhlíků na severovýchod. Vytváří krásné převisy.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  3. Míšo, chryzantémy mají i u nás své místo, ale v truhlicících už mám ty větvičky ozdobené šípkama :-)
    Krásné podzimní dny!
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zuzko, šípky miluji pro jejich krásnou barvu. Už několik let mám na zahradě planou růži jen kvůli šípkům.
      Zdraví Míša

      Vymazat