čtvrtek 11. května 2017

Proč a jak pěstovat rajčata v kbelících

Několik let jsem se snažila pěstovat rajčata na záhonu, na kterém byla i ostatní zelenina a brambory. Pokaždé když už to vypadalo, že budeme moci sklidit první rajčata, napadla je plíseň a bylo po nich. Pravděpodobně jim nedělalo dobře, že byly tak blízko brambor, ale jiná možnost nebyla.

V posledních letech se začalo více mluvit o pěstování rajčat na balkóně a já si říkala, že to taky zkusím. Zasadit rajčata do kbelíků, byl nápad k nezaplacení. Od té doby máme každoročně super sklizeň skoro až do prvních mrazů.  Rajčata (a papriky) pěstuji u jižní strany domu částečně pod střechou a daří se jim tam náramně.


A jak na ně?

Sázím je hlavně do bílých asi 10 litrových kbelíků, které mám z pekárny. V naší je prodávají za hubičku (10 Kč), protože je to pro ně odpadový materiál. Původně v nich byla povidla a různé ovocné směsi do koláčů.

Do dna kbelíků je třeba navrtat několik odtokových otvorů (já jich mám pět). Na dno dávám směs kamenů, zlomků cihel a starých květináčů do výšky asi 5 centimetrů. Rajčata sázím do směsi zahradní hlíny a kompostu (poměr asi 1:1), zkoušela jsem i zeminu pro rajčata a papriky z obchodu, ale nebyl v tom žádný rozdíl. Snažím se je zasadit co nejhlouběji, klidně skoro až po první lístky. Ze stonku, který bude pod zeminou, rajčata pustí další kořínky. Přidám tyčku a rajče k ní přivážu. A zaliji.


Volný prostor kolem rajčete osázím bylinkami jako je bazalka, petržel, šalvěj, dobromysl nebo tymián. Do většiny kyblíků přidám také žlutý aksamitník (afrikán). Dobře to vypadá a snad chrání rajčata před škůdci.

Zalívám podle potřeby, v horkých dnech denně. Vyštipuji boční výhony. Asi po měsíci od zasazení začínám trochu přihnojovat tekutým organickým Hoštickým hnojivem pro rajčata a papriky.


Každoročně zkouším nové odrůdy, většinou jen menší nejlépe datlová nebo cherry rajčata. Ale mám i jednu stálici - oranžové datlové rajče Datlo. Od té doby, co jsme ho poprvé zkusili, nesmí na zahrádce nikdy chybět.

P. S. Pokud máte kyselou půdu jako já, přidejte do každého kyblíku asi třetinu až polovinu malého kelímku od jogurtu dolomitického vápence a zamíchejte ho do hlíny. Rajčata (i papriky) milují vápenité půdy, v těch kyselých často trpí nekrózou plodů. Projevuje se to hnědými skvrnami na špičkách rajčat.

7 komentářů:

  1. Milá Michaelo, též obdobně pěstuji cherry rajčata. Také mám za "pakatel" velké květináče, které jsem sjednotila obarvením na hnědo a mám je umístěné dále od další zeleniny, ze stejných důvodů. Stejně rajčata proti plísni bramborové ošetřuji postřikem. Podsazení aksamitníky a bylinkami je inspirující.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylinky jsou prima, aspoň je mám je hned po ruce. Rajčata ničím nestříkám, některé odrůdy trochu plíseň měly, ale většinou vydržely až do podzimu. Ale všechny ostatní byly OK.
      Míša

      Vymazat
  2. Tak to jsem si ráda přečetla přesný popis a zkušenost. Loni jsme rajčata zkusili do kyblíků, ale bohužel jsme zvolili malé a úroda byla špatná. Jinak je pěstujeme hlavně ve skleníku. Do větších kýblů bych tedy zkusila malá rajčátka. A líbí se mi to podsazení bylinkami, to je prima nápad.
    Pěkné dny přeji.
    Ála

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den Álo, paprikám stačí květináč menší, ale rajčatům bych menší nedávala. Já zase nemám skleník (ale přemýšlím o něm), tak je to pro mě asi jediná možnost, jak zajistit bohatou úrodu rajčat.
    Zdraví Míša

    OdpovědětVymazat
  4. Já pěstuji rajčata na balkóně. Bohužel nemáme zahrádku, takže nemám moc prostoru pro pěstování. Přesto se ale snažím pro dceru pár rajčat vypěstovat. Rajčata jí chutnají a takto má alespoň přírodní, která jsou bez chemie. Pro pěstování jsem si koupila univerzální substrát , ve kterém pěstuji nejen rajčata, ale i květiny.

    OdpovědětVymazat
  5. Já pěstuju v květináčích akorát cherry rajčata. Ta klasická mi v nich nejdou. Zkoušela jsem to po dva roky a vždycky bylo na stromku jen pár rajčat, takže to nemá cenu. Místo toho jsem si zvětšila zahrádku, aby se mi do ní vešlo víc rajčat. Pěstuju jich hodně na domácí kečup. Kolem zahrádky je zatravňovací dlažba , která zabrání rozrůstání trávníku do zahrádky a zároveň není tak výrazná jako obrubník :-) .

    OdpovědětVymazat
  6. Líbí se mi náhodou jaký styl života žijete. že jste si dopřáli třeba i systém https://www.zavlazovaci-systemy.net/eshop/ a nemusíte všude chodit pro vodu a pak zase prázdné konve tahat někam zpátky. To je vidět že jste dost přemýšeli při architektuře vašeho domova.

    OdpovědětVymazat