neděle 7. května 2017

Festival tulipánů pokračuje

Dostáváme se do vrcholné fáze každoročního tulipánového představení. Některé rané tulipány už odkvetly a sbírají sílu na příští rok. Jejich místo převzaly středně rané a pozdní tulipány.


Většinu tulipánů pěstuji na samostatném záhonu. Sázím je v říjnu nebo na začátku listopadu do řad podle odrůd (pokud je znám). Přidávám jen trochu kompostu do každého řádku. Celý záhon zakrývám pletivem proti kočkám, které milují čerstvě osázené záhony a byly by schopny mi tulipány zase vyhrabat.
Black Parrot
Pak už jen čekám na konec zimy, až se objeví první špičky lístků. A na jaro kdy začne jejich sezóna. Rozkvete první nejranější a já vím, že tulipány už nic nezastaví. Postupně pokvetou až do posledního.

Creme Upstar
Po odkvětu je nechám na záhonu , aby nabraly sílu na další sezónu. Matečná cibule zaniká  a tvoří se cibule dceřiné. Proto je důležité, aby se nať tulipánů předčasně neposekala.



Když nať začíná žloutnout, což je asi v druhé polovině června, cibulky vyryji. Nať od tulipánů neodděluji, tulipány s natí nechám oschnout v kbelících nebo lískách asi týden až 14 dní.

Finola

Pak oddělím nať od cibulky, oberu vrchní slupky cibule a rozdělím cibuli na jednotlivé cibulky. Obvykle se utvoří jedna velká a 2-3 malé cibulky. Ty větší příští rok pokvetou, ty menší můžete také zasadit, ale ty budou mít jen listy bez květů. Ale během roku nebo dvou posílí natolik, že za pár let pokvetou i ony.


Cibulky uskladním v  lískách v dílně (optimální je teplota 20 stupňů), kde tráví léto. A čekají, až je zase na podzim zasadím. Tulipánové záhony střídám, nesázím je dva roky za sebou na stejné místo. Také by se tulipány neměly sázet po narcisech. Nepoužívám žádnou chemii, kromě kompostu nijak nehnojím, přesto jsou tulipány v dobré kondici.



A samozřejmě v létě tulipánově nezahálím, ale hledám ty nejkrásnější tulipány pro novou sezónu. V obchodech se dají koupit přibližně v září. Na velikosti cibule záleží. Čím větší cibule, tím lepe.  Ale některé odrůdy mají obecně cibulky menší a jiné větší.


Bohužel už se mi několikrát stalo, že zakoupené cibule nebyly ty, za které se vydávaly. Stává se to v obchodě, kde jsou navolno. Stává se to i u balíčků a obrázkem a popisem odrůdy. Takže vždy na jaře s napětím čekám, jaké překvapení mi nachystají.  Někdy je změna akceptovatelná, ale některé mě moc nepotěšily.

Stunning Apricot

Cibulky tulipánů nakupuji, kde se dá: na letní Floře v Olomouci, v hobby marketech i zahradních centrech. Chystám se vybrat nějaké i z katalogu Lukon Bulbs. Loni jsem poprvé nakupovala cibulky tulipánů také v Lidlu. Překvapilo mě, jaký měli výběr. A všechny jsou takové, jaké měly být.


Letos mám největší radost z Muvoty a Creme Upstar. Oba jsou nádherné. A překvapil mě Candy Prince. Barvou nijak nevyniká, ale začal kvést mezi prvními před Velikonocemi a kvete stále (4 týdny).


Jaké máte zkušenosti s nákupem cibulí tulipánů vy? Kde nejraději nakupujete a koho můžete doporučit?

5 komentářů:

  1. Ahoj, tedy ten Creme Upstar je ale pěknej...píšu si ;-) A ten poslední, co je ještě není úplně otevřený, název nevíš? Ten vypadá také nadějně. Žlutý s červenými plameny by mohl být Washington. A ten na čtvrté fotce je určitě Marilyn ale já být tebou se ho zbavím....podle mě má virus. Barva se začíná rozpadat. Můj vypadá takto http://www.fotosik.pl/zdjecie/cdf34c1b33ed51e7
    Cibulky kupuji třeba u LukB, záměny jsou dost časté, i když letos mám jen 2 ze 14 jiné. Někdy koupím něco na výstavě v Lysé ale to je vždy sázka do loterie. Vlastně tam kupuji jen abych nejela domů s prázdnou :-)Lidl u nás není ale párkrátkrát jsem koupila v Penny, záměny tak 50:50. Loni jsem nakoupila u Kgardens, 12 odrůd a vše ok. Tam určitě koupím i letos, pán je moc ochotný.
    At ti to hezky kvete, já už čekám jen na poslední Black Hero a na bezejmennou "perlu mojí zahrady" no a pak příští rok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Renato,
      díky za informace. U pana Krupky se chystám nakoupit také. S tím Lukon Bulbs jsi mě moc nepotěšila. Letos jsem od nich nakoupila jiřiny a jejich tulipánovým katalogem listuji víc než často. S tím virem jsi mě nepotěšila také, myslela jsem, že tulipán, když má virus celkově špatně roste. Loni jsem koupila narcisy, nať měly pruhovanou a celkově byly takové zakrnělé. Ty byly jasné.
      Ten poslední tulipán je zvláštní, celý pruhovaný. Ale jaký to je, nevím. Mám jen jeden, byl ve směsi.
      Zdraví Míša

      Vymazat
    2. Ahoj,
      dala jsem si práci a našla ten poslední pruhovaný...moc se mi totiž líbí :-) Měl by to být Eros, až se víc otevře, potvrď mi to prosím, abych věděla co mám shánět.
      https://procvetok.com/pl/cvety-rasteniya/cvety/tyulpany/eros/
      http://www.thetulipgallery.com/view/1030/search/eros

      Ohledně viroz, to je problém :-( Stříkám proti mšicím 2x za sezonu a stejně se každý rok najde několik tulipánů na vyhození. A vůbec to nejsou zakrnělé rostliny, ani listy nemají pruhované, jen ty květy jsou více či méně "pokažené". Až si budu v létě objednávat u p. Krupky chci se ho na to zeptat, na to čím stříká proti mšicím, čím proti houb. chorobám a na degenerativní změny. Třeba letos jsem měla tulipán Monsella skoro celý žlutý, červené pruhy které měl loni jsou pryč. Prý to není virus ale nějaké nevratné změny (zase tak dobře polsky neumím).Tak putoval do popelnice.
      Přeji pěkný den.

      Vymazat
    3. Dívala jsem se, ale zatím je málo rozvitý. Až to půjde poznat, dám vědět.

      Chemii používat nebudu, takže přežijí jen odolní jedinci. Jako v přírodě.
      Míša

      Vymazat
  2. Tulipány jsou moc krásné květiny. Já od manžela občas dostanu nějakou kytičku jen tak a je jedno jaká je. Každou mi udělá radost :-) . Včera mi nechal dokonce poslat květiny do práce jen pro to, aby mi zpříjemnil pondělí. Našel si doručení květin a udělal mi tím ohromnou radost :-) .

    OdpovědětVymazat