pondělí 29. května 2017

Lupina - kráska vesnických zahrad

Lupina mnoholistá je statná trvalka vynikající snadností pěstování. Je výrazná, nepřehlédnutelná, různobarevná. Hodí se dokonce i do vázy, kde vydrží několik dnů. Přesto ji téměř v zahradách nevidíme.


Možná se dá zahlédnout někde volně v přírodě, ale u nás jsem ji ještě neviděla. Zato na alpských loukách jsem se nemohla vynadívat na její modrou sestřičku. Vzala jsem si domů i pár semínek, ale nepodařilo se mi je oživit.


Moc dobrou zkušenost nemám ani s tím, když jsem si koupila některé zajímavé barevné kultivary jako třeba čistě bílou nebo červenou. Chvíli mi dělaly radost, ale dlouho na zahradě nepobyly.


To ta neobyčejně obyčejná vysetá ze semínek je téměř nezničitelná. O tom, jak ji pěstovat, jsem psala tady http://nejentulipany.blogspot.cz/2017/04/zaciname-s-kvetinovou-zahradou-trvalky.html



Rostlina obohacuje půdu dusíkem, čímž ji zlepšuje a dokonce vstřebává z půdy různé jedy jako pesticidy.



Existuje i jedlá varianta. Lupina bílá se přidává do potravin, kde nahrazuje mnohem dražší sóju. Vyrábí se z ní také lupinová mouka.


Vykvétá postupně, takže na zahradě kvete hodně dlouho. A když ji po odkvětu seříznete, vykvete na konci léta slaběji ještě jednou. Tuhle kytku prostě miluji.

8 komentářů:

  1. Miška, super informácie. Lupina patrí k mojim obľúbencom, jeden koreň mám posadený na záhrade asi tretí rok. Po minulé roky mi vždy kvitla tak zvláštne, dopolovice klasu rozkvitla a potom zoschla. Netuším prečo, ale tento rok ju mám konečne krásnu. Prajem pekný deň.

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Moniko, možná to bylo suchem. Lupina má dlouhé kořeny a poslední roky je velké sucho. Není náhoda, že krásně kvete na alpských loukách, kde hodně prší. Zkuste ji jednou týdně hodně zalít (postupně celou konev). Ať Vám pěkně kvete.
    Zdraví Míša
    Zdraví Míša

    OdpovědětVymazat
  3. Ďakujem Miška za odpoveď, práve som si dopozerala váš blog a našla som tu veľa zaujímavých a poučných informácií.

    OdpovědětVymazat
  4. Milá Moniko, budu ráda, když se sem zase podíváte.
    Pěkný den Míša

    OdpovědětVymazat
  5. Michaelo,
    lupinu mám velice ráda!!!
    na zahradě ji mám!!! je jí na zahradách opravdu málo...
    Ale vím o jedné lesní louce, kde roste jako divoká- modrá a tam se na ni vždy dojdu podívat a kochám se...
    Koupila jsem si před lety bílou, ale za několik let zmodrala :o))
    Ta do růžova je překrásná!!!
    Tak ať Vám dělá radost!!
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem v Česku na žádné lupinové louky nenarazila. Ale viděla jsem ji v italských Alpách a byla nádherná.
      Na těch mých se mi líbí, že každá jen trochu jinak barevná.
      Krásné letní dny. Míša

      Vymazat
  6. Míšo, moc zdravím a ráda jsem nakoukla. Moc krásné lupiny, mám je ráda. Přeji hodně pěstitelských úspěchů a ráda se na tvůj blog budu vracet. Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, děkuji za návštěvu. Budu ráda, když sem zase nakouknete.
      Zdraví Míša

      Vymazat