čtvrtek 3. srpna 2017

Když kvetou hortenzie

Procházím Ostravou a všímám si nové výsadby v parcích. Vznikly tady zajímavé záhony plné keřů. Na jaře kvetly azalky a rododendrony, teď je vystřídaly různé druhy hortenzií.


To, co na nás na hortenziích tak upoutá, není květ. Sám o sobě je úplně miniaturní. My obdivujeme její barevné listeny.


S hortenziemi nemám moc dobré zkušenosti. Jednu velkolistou jsem měla na zahradě a ač byla mohutnější a mohutnější, kvetla v průběhu patnácti let asi dvakrát.


Pak jsem navštívila rodinu v Německu a viděla u každého domu záplavu kvetoucích hortenzií. Jenže v této oblasti blízko holanských hranic je mráz něco zcela výjimečného a týdenní poklesy teplot na -20 stupňů tady vůbec neznají.


Byla jsem smutná, že mi hortenzie nekvetou. Ještě do nedávna totiž platilo, že hortenzie velkolistá kvete jen na loňských výhonech, a ty když promrznou, tak prostě další rok nekvete.



Naštěstí šlechtění hortenzií jde rychle kupředu a dnes už existují kultivary, u kterých to neplatí například ENDLESS SUMMER nebo FOREVER & EVER. Kvetou jak na starých tak na nových výhonech. Jen musíte nakupovat u odborníků a ptát se, abyste nebyli zklamáni.


Hortenzie se dělí na dvě skupiny:




Hortenzie velkolistá
Krásná, ale jak už jsem zmínila, v našich podmínkách trochu problematická. Samotná rostlina většinou i silné mrazy přežije, jen se to projeví na kvetení. Ocení kyselou půdu a chráněné stanoviště v polostínu.



Pokud jí nemůžete zajistit chráněné stanoviště, je lepší ji pěstovat v květináči a uchovávat přes zimu třeba ve sklepě nebo nevytápěném skleníku. Tma  v zimě jí nevadí, stejně opadá.



Hortenzie latnatá
Mnohem méně problematická sestřička. V posledních letech se dají koupit opravdu krásné kultivary. Já vlastním třeba LIMELIGHT. Dostala jsem darem a musím přiznat, že sama bych si ji asi nekoupila. Ale naprosto si získala moje srdce. Kvete strašně dlouho. Od srpna až do podzimu a mění postupně barvu od zelené po bílou až po bílo- růžovou. Výhodou je, že květy se tvoří na nových výhonech, takže kvete spolehlivě každý rok. Na jaře ji pěkně sestříhám, aby měla hezký kompaktní tvar.


Existuje také hortenzie popínavá. Kvete bíle, dokáže se pnout po zdech, stromech nebo plotech. Když nemá po čem se pnout, roste jako plazivá rostlina. Dosahuje až 10 metrů.


Abych pravdu řekla, ani jsem netušila, kolik různých barev a podob hortenzie mají. Po procházce ostravskými parky si myslím, že nutně potřebuji nějakou i na své zahradě.

12 komentářů:

  1. Míšo, zajímavý článek o hortenziích jsi napsala. Jsou to moc krásné rostliny, tedy pokud se jim daří a neživoří. A jistě nutně nějakou potřebuješ též na své krásné zahradě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diano, všimla jsem si, že ty máš hortenzií mnohem víc. Asi zkusím nějaké ty nové nebo jsem se dívala i po zajímavých latnatých. Teď je tolik možností. Hlavně bych chtěla, aby opravdu kvetly.
      Míša

      Vymazat
  2. Míšo, mám pár hortenzií, mám latnaté, ale zatím ještě netvoří takové ty velké trsy a ty "klasické", přičemž řadu z nich jsem namnožila z výhonů, které jsem prostě potkala. Zatím mi teda žádná nezmrzla... Jsem takový hortenziový pěstitelský začátečník. Možná však, že se jim ve stinných parcích daří daleko více, než na slunných malých zahradách a asi potřebují pár let na to, aby vyrostly a vykvetly, tak jak jsi je zachytila na fotkách.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zase v úplném stínu tolik nekvetou. Četla jsem, že mají rády dopolední slunce a odpolední stín. Já mám tu svoji latnatou naopak, svítí na ni asi od tří hodin do večera. Vypadá spokojeně. Ale latnaté prospívají i na slunci.
      Míša

      Vymazat
  3. Míšo, s hortenziemi začínám. Objevila jsem je teprve loni, ale zimu nepřežila. Letos jsem si koupila tři, dvě mám v zemi a jednu zatím v květináči (tu na zimu také zasadím) a uvidím, co na jaře. Zda vůbec přezimují a pak, jestli vykvetou tak krásně, jako když byly koupené.:o)
    Hezkou neděli přeji. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dášo, hortenzie jsou krásky zpovykané. Určitě bude dobré je první zimu nakrýt chvojím nebo listím. Pak už by měly zimy přečkat. A s tím kvetením je to tak, jak jsem psala. Proto jsem nadšená ze své bezproblémové latnaté.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  4. Miška, hortenzie sú moje favoritky. Mám tri. Jedna má plno kvietkov, ale má také veľké listy, že ich takmer vôbec nevidno, druhá má len jeden jediný kvietok a tretia po istou vôbec nekvitne :-). Tvoje sú krásne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Moniko, bohužel tyhle nejsou moje, ale z ostravských parků. Já mám momentálně jen jednu, ale plánuji to změnit.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  5. Pěkný článek.
    Hortenzie jsem si zamilovala ještě jako náctiletá. V mém bývalém domově jsem si jednu hýčkala, přihnojovala ji, aby kvetla modře a taky tak kvetla. Byla blízko domu, takže v zimě nikdy neomrzla. Je tam dodnes. Ty, co mám na zahradě v novém domově, jsou přes léto spálené od sluníčka a v zimě od mrazu. Ještě jsem neviděla ani jeden květ. Snad se mi už letos povede je přesadit a budou lepší...
    Měj se fajn :-) Pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dý, s některými květinami je to alchymie. Ale když jim zajistíme správné místo, kde jsou spokojené, odmění se nám zase ony krásnými květy. Ať se výběr podaří.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  6. Míšo, hortenzie patří mezi oblíbené keře mnohých z nás. Já třeba pěstuji ve více kusech pět jejích druhů :-)

    Ten výběr hortenzií je ještě širší než je uvedeno v příspěvku - je škoda, že lidé často soustředí pozornost na ty nejnáročnější z nich. Z těch zajímavých stojí navíc za zmínku (i peníze) určitě i hortenzie dubolistá, která kromě květů umí ohromit především v podzimních dnech svými nádhernými červeně zbarvenými listy. A ze skupiny těch méně náročných bych pak ráda upozornila vedle zmiňované hortenzie latnaté i na hortenzii stromečkovitou, která stejně dříve jmenovaná kvete na letorostech, tudíž velmi spolehlivě každý rok kvete. Dovolit si u nich můžeme (a je to i vítané) každoroční radikálnější jarní řez - který podpoří násadu větších květů .-) Tak krásné rozšiřování hortenziového ráje .-) A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, díky moc za komentář. Ta hortenzie dubolistá se mi líbí. Vůbec jsem o ní nevěděla. Mám ráda, když keře nebo stromy barví na podzim listy dočervena. Bohužel keřům tolik nerozumím. Spíš se zaměřuji na květiny.
      Krásné léto. Míša

      Vymazat